25 iun. 2010

Experiment de normalitate - bonul fiscal

Actuala criză economică a schimbat multe din năravurile oamenilor.
Eu, am început să tratez cu mai multă responsabilitate afişul prezent în cam orice magazin decent: "Păstraţi bonul fiscal până la ieşirea din magazin". Sincer, până în acest an am ignorat acest mesaj şi nu ţineam cu tot dinadinsul să cer bonul atunci când cumpăram cu bani cash. Când cumpăr cu card-ul e cu totul altă poveste şi atunci, fireste, pe lângă chitanţa de extragere numerar de pe card obţin şi bonul fiscal.

În schimb, la piaţă regulile fiscale dispar şi nu se mai poate vorbi de bon fiscal. O măsură de introducere a bonurilor fiscale în pieţele agro-alimentare ar fi "bomboana pe coliva" sărmanului ţăran.

Trecând peste aceste aspecte de normalitate, îmi propun să enumăr două experimente trăite recent, experimente ce au legătură cu bonul fiscal.

Primul s-a întâmplat în Galeria 1 din Timişoara. Acum două săptămâni am fost cu soţia la un magazin ce aduce detergenţi din Germania, de calitate net superioară aceluiaşi brand românesc. Am găsit ce căutam, am scos banul şi am plătit. Vânzătoarea, repede... dă să treacă la următorul client şi o întrerup: 
 "- Bon fiscal se poate?"
 Surprinsă îmi răspunde sec: 
"-Da!".
Ok. Am aşteptat să bată în casă suma... Şi am aşteptat.... Casa de marcat se încăpăţâna să scoată bonul. Până la urmă i-a dat în cap după ce a umblat pe la sulul de hârtie. Mi l-a dat şi am plecat mulţumind-i. Ca majoritatea vânzătorilor români nu mi-a zis nici "Dute ...". 
Stângăcia cu care vânzătoarea manipula casa de marcat mă face să cred că nu o foloseşte prea des.

A doua situaţie s-a întâmplat astăzi. De dimineaţă, înainte de job am fost într-un super-market să fac nişte mici cumpărături. La ieşire, pentru că nu mâncasem nimic de dimineaţă am decis să cumpăr doi covrigi şi doi langoşi de la un chioşc aflat la ieşirea din super-market. În total era 3,6 ron. O domnişoara era pe post de vânzătoare şi covrigii se faceau în spatele ei. Când mă servea ea, în spatele meu au venit alţi clienţi. Mă serveşte şi aştept să îmi dea restul. Apoi, instant, duduia îi întreabă pe cei din spatele meu ce vor. I-am adresat aceeaşi întrebare:
 "- Bon fiscal se poate?"
 "- Da!"
Şi apoi, a început adevăra distracţie! A batut de 4 ori în casă suma greşită, a scos hartia, a rupt-o... numai suma magnifică de 3,6 ron se încăpăţâna să fie afişată pe display-ul casei de marcat. Semne clare că duduia  NU obişnuia să folosească casa de marcat. Într-un final, la a cincea încercare a reusit! URAAA!

Cu siguranţă astfel de cazuri se regăsesc la fiecare pas, în orce colţ din oraşele patriei. Sunt convins că fiecare din noi se loveşte aproape zilnic de aceste aspecte. 
Important e să luam atitudine. Eu, am început să o fac. Sper că şi tu! :)

Vânzătorilor de la noi le recomand o simplă vizită în Germania. Vor rămâne şocaţi de modul politicos în care vânzătorii te întâmpină, cum îţi răspund şi cum încearcă din răsputeri să-ţi dea ultimul cent. Aceeaşi poveste şi la hoteluri. Te simţi tratat cu un profund respect... iar la noi, la Mamaia cu foarte mult dispreţ pe bani tăi. De aceea, prefer să merg peste graniţă, decât să fac un drum interminabil  (Timişoara - Constanţa) şi să fiu umilit.

8 comentarii:

Leo MC spunea...

O intrebare daca-mi permiti: ce inseamna 3.6 "ron"?!

DanBruma spunea...

Pai daca mergi peste granita atunci iti cheltui banii acolo. In cazul asta unde este patriotrismul tau pe care il manifesti cand ne sfatuiesti sa cerem bon? A disparut.

Silviu spunea...

@Leo MC: cred ca sti foarte bine ce zic.
@DanBruma: Patriotismul la romani e o chestiune cu dus-intors. Au trecut 20 de ani de la revolutie si majoritatea din noi stim doar sa ne furam palaria.
Pentru ce sa merg peste 800 de km pe niste drumuri de rahat, la Mamaia si sa ma simt tratat ca un cersetor? Prefer sa trec granita la unguri si sa-i cheltuiesc la ei.
Acestia iti ofera bonul fiscal.

Matache M. spunea...

Buna ziua,

Daca mai aveti nevoie de exemple: conform noii legi tembele care cere ca fiecare asociat al unei firme sa isi depuna DIN NOU cazierul judiciar daca doreste ca firma lui sa mai poata importa din EU, am facut bine sa ma duc la politia din Ploiesti pentru a cere eliberarea cestei hartii.

Mentionez in treacat patru lucruri, neesentiale din punctul de vedere al acestui post:
1. o initiativa buna a fost desfiintata: acum cateva luni se putea cere cazierul judiciar on-line, acum s-a considerat ca e mai bine sa stam din nou ca boii la coada;
2. domnii politisti s-au trezit in ziua respectiva ca o lege noua le-a crescut brusc numarul de clienti si ca, poate, ar fi bine sa fi marit numarul de ghisee (au facut-o chiar atunci, scremut, vazand puhoiul de oameni);
3. firma este o entitate juridica dupa ce a fost infiintata conform legii, nu mai poti conditiona activitatea firmei cu dreptul unui asociat de a fi actionar sau nu (daca acesta a avut acest drept la infiintarea firmei), cel mult actionarul trebuie sa se retraga, deci masura re-depunerii cazierului judiciar pebtru asociati este, dupa parerea mea, abuziva;
4. aberatia platii serviciului intr-un loc si efectuarii acestuia in alt loc (trezorerie / politie) - doua cozi; stiu justificarea, insa aceasta nu face decat sa confirme ca nici macar in politie nu poate fi eradicata coruptia -hehe.

Ma reintorc la scopul postului: pentru a obtine cazierul judiciar, este nevoie de un formular de cerere, completat. In incinta politiei din Ploiesti, exista un ghiseu de unde, in urma platii unei sume de 1 leu, poti obtine acest formular - nu discut daca este legal si normal sa percepi o plata pentru un formular pentru depunerea caruia oricum se plateste o taxa la trezorerie (ma intreb daca ti-ar fi acceptat un formular pe care ti l-ai tiparit singur s-au l-ai scris de mana).

Zis si facut, m-am dus la ghiseu, o doamna dezlega cuvinte incrucisate, strig "BUNA ZIUA" ca sa ii captez atentia, scot 2 RON (imi trebuiau doua formulare), primesc formularele, raman nemiscat in asteptarea unei chitante, doamna dupa 30 de secunde de perplexitate imi spune "V-am dat formularele...", eu zic "...si chitanta?...", doamna zice ...aaaa, pai noi nu dam chitante aici...".

Daca asta se intampla in sediul politiei... de ce ne mai intrebam unde este corectitudinea!

Am discutat apoi cu cineva care era ceva sef pe acolo, insa eu locuiesc in alta tara si eram acolo sa petrec jumatate de zi (in sediul politiei din Ploiesti) din cele 4 zile pe care le aveam de petrecut in tara. Nu pot face eu ordine in Romania, insa m-a frapat faptul ca lumea nu reactioneaza in nici un fel, este obisnuita sa stea la cozi fara sa se mai intrebe daca este normal sau nu, etc.

Cand guvernantii iau o masura tembela, oamenii corecti nu se mai intreaba "De ce este necesar acest lucru?", ci "Oare intre ce ore este deschis ghiseul ca sa depun documentul asta?"...

E pacat...

Sly spunea...

Domnule Matache, din pacate, trebuie sa va dau dreptate intru totul.
Astfel de aspecte traite, m-au determinat sa deschid acest blog. Daca imi veti rasfoi blog-ul, veti gasi exemple similare.
Buticurile din curtea politiei sunt in orice colt al tari. Fireste, ca ele sunt bine "protejate" de pozitia patronului in structurile "istitutiei statului".
Nici macar nu au bunul simt sa achititioneze o casa fiscala si s-o puna acolo, pe post de piesa de muzeu.

cerecomandiasului spunea...

frumoasa atitudine si observatie!

acelasi lucru l-am sesizat si eu: stangacia in folosirea casei de marcat semn ca comeciantii il folosesc rar, ff rar.

si... suntem priviti, cei care cerem bonul fiscal, ca niste lepre, cersatori si.. 'altceva ai bun nu stii'.

pacat .. ca nu gandim mai departe... de ex ca e posibil ca ai nostri barani nu vir avea nici banii de pensie

Anonim spunea...

Cum combati tu evaziunea mai Silviu. Vladescu ar fi mandru de tine!

Sly spunea...

Sentimentul fata de Vladescu nu ar fi reciproc.