15 ian. 2010

Experienţe cu asiguratori auto


Zilele trecute, citisem două articole care mi-au reamintit de experienţele mele cu asiguratorii auto.

Primul articol lua partea clientilor, care, an de an plătesc taxe tot mai mari. Mi-a atras atenţia fraza "Preţurile pieselor auto s-au diminuat cu 30% începînd din 2007, cînd au fost eliminate taxele vamale ale UE.". Cred că, comentariile mele sunt de prisos. Tuturor ne este foarte clar şi logic că NU e vorba de vreo "burtologie" de ziarist.
Apoi, cum tehnica evoluează şi datorită faptului că suntem o ţară europeană, cred că nu ne miră faptul că "preţurile pentru manoperă în service-urile auto au crescut în ultimii ani, dar au scăzut timpii oficiali de manoperă". Manopera este  foarte scumpă. Faptul că revista Caţavencu este umoristică justifiă o scuză la explicaţie la fraza “parlamentul girează tarifele RCA". Din păcate sau din fericire (depinde cum privim lucrurile), parlamentul nu are treabă cu stabilirea tarifelor RCA. Au grijă s-o facă, asiguratorii.

La doar o zi după acest articol, apare altul cu multe date generice şi nimic concret. Articolul ia partea asiguratorilor şi parcă coincidenţa apariţiei sale e bătătoare la ochi. Nu mă miră. Poate, nici pe alţii.
Primul aspect care mi-a atras atenţia asupra acestui aticol a fost abordarea cu date generale despre "drumul crucii" parcurs de asiguratori şi nici o sursă de informare concretă ce poate fi verificată.
"Cifrele arata că, în Romania, preturile pieselor de schimb in service sunt mai mari decat cele din Germania."
Serios? Datorită cărui fapt? A, da... Dacă în România s-au vândut poliţiei Logan-uri de 70.000 euro, înseamnă că piesele unei Dacii sunt mai scumpe decât cele de Ford, Audi, BMW sau Mercedes. :D

La începutul lui decembrie 2008 am avut ghinionul să-mi lovească automobilul un vecin obosit, care tocmai şi-a pierdut tatăl. Săracul, după cel puţin trei nopţi nedormite, a condus maşina în marşalier şi mi-a tras una la spoilerul din faţă.





Formalităţile la poliţie au decurs normal. Omul mi-a dat copia după CI şi RCA-ul său şi am mers la asigurator. Mi s-a făcut constatarea daunei, poze şi am fost trimis la dealerul local al mărcii automobilului personal.
Era luni dimineaţa şi la dealer mi s-a făcut comanda pentru spoiler. În aceeaşi săptămână, joi seara am fost sunat de către reprezentantul dealerului pentru a fi programat la schimbarea piesei deteriorate. Ziua următoare,  am fost la dealer şi dupa 2 ore şi jumătate spoilerul a fost schimbat cu unul nou şi de aceeaşi culoare. Lucrurile au decurs cât se poate de normal şi civilizat. Jos pălăria!

Şocul a venit când am primit factura proformă şi am avut proasta inspiraţie să întreb cât a costat toată "afacerea". Aproape 800 de euro, pe RCA-ul omului. Cam cât a fost asigurarea mea CASCO pe anul precedent. M-am îngrozit! :|

Pe deviz apare doar sopiler faţă: vopsire, uscare şi manoperă montare.
Cum poate să coste un spoiler faţă, aproximativ 6% din preţul de catalog al unei maşini? Explicaţiile ce le-am gasit ar fi: ori asiguratorul a făcut propria listă de preţuri împreună cu dealerul, ori a existat o înţelegere între acesta şi dealerul auto.
Partea bună a fost faptul că pe mine nu m-a afecat direct acest aspect. Dar, poate că, azi plătim asigurări mai mari şi datorită acestor factori.

Doamne fereşte de daune mai serioase... Dacă ştii valoarea banului şi nu ai CASCO sau RCA-ul vinovatului, cred că tot ai nevoie de calmante când mergi să faci recepţia maşinii.

Tot legat de RCA, in vară a trebuit să-mi reînoiesc asigurările. Mergând la asiguratorul meu, am constat că neavând incidente poliţa CASCO a scăzut semnificativ. Fireşte. Totuşi RCA-ul a urcat de-a dreptul şocant pentru simplul fapt că mă încadrez în intervalul de vârstă sub 30 de ani.
Nu a contat că am permis de 11 ani şi că nu am avut incidente în ultimii ani. A contat vârsta mea. După ce am negociat la sânge am obţinut nişte reduceri modeste. Deşi erau oferte RCA mai bune, am ales să plătesc mai mult tot la asiguratorul meu, astfel încât să am extindere CASCO în Europa.

Avem nevoie de RCA si CASCO.
Prefer să le plătesc şi să nu le folosesc.
Numai că, domnilor asiguratori... NU ne luaţi PIELEA!

8 comentarii:

marius spunea...

Acum ai aflat pe propria piele ca asiguratorii factureaza piesele la ce pret vor ele. Cine ii poate opri? Doar statul ne obliga sa ne asiguram, altfel ne amendeaza. Deci nu avem de ales.

Sly spunea...

@marius: Din pacate, am aflat, mai demult.

Anonim spunea...

Poate ca nu ai incotro, dar fereste-te cat poti de reprezentante. Te asuca de banisi fara motiv. Exemplu: anul trecut am schimbat uleiul la motor, adica 67ron litru X 7 litri = 469ron + filtru = 500ron. La un service obisnuit in deva manopera m-a costat 30RON!!! Doar atat.
La reprezentanta...Doamne Fereste sa ajungi.
Salutare.
coco13cos

Sly spunea...

@Cosmin: Imi dau exact seama despre ce vorbesti si in cazul tau, iti dau dreptate. Eu nu pot renunta la dealer caci masina inca este in garantie.
Daca vorbim despre schimbul de ulei, vreau sa-ti spun ca pentru acelasi lucru pe mine m-a costat 340 ron la dealer-ul din Deva, pe cand, pe niste prieteni cu acelasi model de masina si din acelasi an i-a costat in Timisoara 460 ron.
Cand am vazut factura, m-a bucurat faptul ca am ales sa-mi cumpar masina din Deva. Din start, cei din Timisoara au taxat suplimentar.

Revenind la incidentul despre care am vorbit in acest articol, eu nu am scos nici un ban din buzunar.

Daca ai ghinionul sa patesti un incident, ca mine, nu cred ca-ti arde sa mergi la un oarecare service pe barba ta, cand asiguratorul zice ca lucreaza doar cu service-ul dealerului sau altul. Risti sa platesti tot din buzunarul tau.

Ulterior, mi-am pus intrebarea: daca nu cumva noi platim de la an la an taxe tot mai mari la asigurari din cauza "intelegerilor" dintre asigurator si dealeri. De fapt, aceasta intrebare si cele doua articole mentionate au fost sursa de inspiratie pentru acest topic din blog.

Numai bine! :)
Silviu

Anonim spunea...

Hai sa incerc sa fac putina lumina. De la inceput va spun ca lucrez la unul din "lupii" cei rai. In asigurari.
Ideea e destul de simpla in ecuatia Client - Asigurator - Service:
Client - forta de cumparare mica
Asigurator - lipsa de bani reala - incercati sa aflati in Germania de ex. cat costa o asigurare RCA pt. masina pe care o detineti
Service - costuri de intretinere similare celor din Vest dar manopere la 30% fata de cele de acolo (adaosul la piese nu il discutam acum).
Ref. la relatia Asigurator - Dealer putem explica si aici relativ usor: Dealer vinde masina impreuna cu polita de asigurare (vezi de unde vin banii la asigurator) si doreste sa isi pastreze clietul si la eventualele reparatii ulterioare. Dar costul lui pentru intretinere showroom + service sunt incomparabil mai mari decat ale unui service independent. Logic daca un producator de autoturisme (luam VW ca ex.) solicita unui reparator autorizat achizitia unui utilaj nou (sa zicem de 10.000 EUR) pentru reparatia in conformitate cu cerintele impuse tot de el(de producator discutam), dealerul autorizat este OBLIGAT sa il cumpere pentru a pastra licenta, un service independent nu.
Sunt multe alte aspecte care influenteaza acest triunghi (client, asigurator, service) dar le povestim alta data daca vreti. Ce va pot spune in mod cert : nici o societate de asigurari (sanatoasa) nu isi doreste sa plateasca mai mult. Se intampla insa de foarte multe ori sa existe si aceste mici "gainarii" de care din pacate au parte in final tot CLIENTII nostrii (asta o spun cu parere de rau sincera).
Motivatia pentru care am postat aici: am observat o descriere subiectiva a acestui fenomen si am incercat sa merg pe acelasi drum.

Sly spunea...

Poate sunt si eu putin subiectiv si adevarul este undeva la mijloc.

Mi-a trezit serioase semne de intrebare cum poate sa coste devizul schimbarii unui spolier cat CASCO-ul meu pe tot anul... Ceva nu e in regula.
De asemenea, ma deranjeaza faptul ca de ex. in vara am platit pe RCA pe jumatate de an cat am platit cu un an inainte datorita faptului ca inca sunt sub in limita de sub 30 de ani.
Ma ingrozeste ideea ca f. curand trebuie sa-mi reinoiesc RCA-ul. Probabil, voi cauta asiguratorul cel mai ieftin caci am CASCO si pentru cel putin o jumatate de an, din motive personale, nu voi mai putea calatorii pe afara.

Mi se pare firesc ca nici o companie sa nu vrea sa plateasca mai mult, numai ca si asiguratorii au oameni angajati, care au si ei nevoile si slabiciunile lor...

Anonim spunea...

Asiguratorii îşi pot permite să mărească preţurile fiindcă RCA-ul este obligatoriu.
În curînd ni se va lua pielea şi cu asigurările pe locuinţă, devenite şi ele obligatorii printr-o lege votată de dragii noştri parlamentari. S-a tot amînat intrarea în vigoare a legii, dar se pare că anul ăsta va intra în vigoare, dacă nu ne organizăm şi cerem parlamentarilor anularea legii. La început taxa va fi acceptabilă, dar treptat se va mări, c-aşa-i regula la asigurările obligatorii.

Sly spunea...

Legat de RCA sunt de acord.
Eu nu privesc rau asigurarea casco si de casa. Ba dimpotriva. Intamplator le am pe amandoua si dorm mai linistit.
Ceea de casa o am de 3 ani si in primul an chiar am folosit-o pentru ca m-am trezit cu un calorifer spart. Paguba pe calorifer plus chitibusurile au fost aproape cat asigurarea (in jur de 100 euro - o suma rezobabila).

Prefer sa platesc CASCO si asigurare pe apartament si sa nu fiu nevoit sa le folosesc.